Contrastul, un criteriu in
analiza imaginii
Vorbim despre antiteze si poli opusi in fiecare
zi, fie ca discutad despre un text literar, fie ca ne referim la caracterul
dual al unei persone, fie ca ne amintim de o scena vazuta pe strada - doua
priviri, care se completeaza si se contrazic. Dar n-ar fi omis faptul ca ceea
ce noi numim "contrast" vine, pe langa domeniul psihologic care-l defineste pe
deplin ("Opozitie puternica intre doua sau mai multe lucruri, stari, actiuni"),
si din tehnica fotografica. Astfel ca, plecand de la o definitie a acestui
termen, ne vom ocupa in articolul urmator de problema contrastului in
fotografie, fiind una dintre caracteristicile derivate ale acestei arte, redat
fiind de actiunea luminii si de dispersia acesteia pe volume. De asemenea, ne
propunem sa discutam tema si perspectiva mesajului pe care il poate sugera.
Cateva considerente rezumative asupra contrastului
Daca o definitie clasica a contrastului ar fi ca
acesta e una din trasaturile importante ale materialului foto si defineste
modul in care lucreaza stratul sensibil, atunci el se poate desparti in mai
multe tipuri: moale, normal, contrast, extracontrast. Exista, desigur, in functie
de filmul / optiunea (digitala) aleasa, opozitiile intre culori si opozitia obisnuita
intre alb-negru. In conditiile in care este usor de inteles cum poate functiona
distingerea neta a negrului de alb, efectele pentru paleta coloristica sunt
ceva mai variate: contrastul se realizaza in speta intre fundalul negru si
culoarea de compozitie rosu, intre fundalul alb si rosu, intre fondul
portocaliu si centrul rosu, precum fondul verde si culoarea rosu.
Foarte aproape de realizarea contrastului sunt si
intervalele de stralucire, in functie de acestea putand exista urmatoarele
cazuri:
peisaj deschis pe timp urat
peisaj deschis cu cer urat
cladiri intunecoase pe fond de cer
strazi inguste pe timp insorit
fata bruna
obiecte intunecoase pe zapada
interior de camera in fata ferestrei
Contrastul culorilor (simultan) este un fenomen optic care se produce cand
ochiul considera doua culori ca fiind juxtapose. Acesta constituie, de
asemenea, o completare prin opozitie, fiecare din aceste culori captand un plus
de coloratie.
Un posibil purtator de mesaj artistic
Cum deja am apreciat, contrastul este unul din
elementele care poate transmite mesajul dintr-o imagine, credem noi, cu
prisosinta, in cazul artei abstracte. Pentru ca,
daca vom lua in considerare ceea ce
nota Andreas Feininger in cartea Fotograful creator (ed. Meridiane,
1967, Bucuresti) trebuie sa stim ca "pentru a retine atentia cuiva, o
fotografie trebuie sa aiba ceva de comunicat, sa aiba ceva de continut, sa fie
informativa, educativa, interesanta, amuzanta sau mobilizatoare. Continutul
poate fi incorporat in fotografii intr-o varietate aproape nelimitata". Ne
putem intreba in consecinta, care este statutul artei abstracte, care si-a gasit
in fotografie un cuib foarte valoros (incepand de pe la Man Ray, unul dintre
artistii revolutionari ai cinematografului, al lucrului cu imaginea).
Subiectul, credem, intr-o fotografie abstracta rezida in constructie, in jocul
formei (simple sau complexe). Mesajul nu mai este unul declarat, ci, mai mult
decat inchis, el se rezuma la combinatia culorilor, liniilor, la o lume a
lucrurilor care ne impregneaza existenta. Inca de la inceputurile calatoriei
prin fotografie, omul, aflandu-se deja in universul reificat, a urmarit starile
si, nu mai putin, ciudatenia volumelor contrastante, potenta luminii pe
subiectele din cadrul aparatului.
Paul Strand incepe sa fie interesat de fotografia
abstracta din anul 1915 (Still life, Pear
and Bowls), urmarind pulsul, ritmul planelor luminoase in contrapondere cu
cele intunecate, un fel de viata lenta si placuta dusa de obiectele care ne
sunt in preajma.

(sursa: Pentru caderea parului)
Putin mai tarziu, El Lissitzky este artistul care
face corp cu avangarda ruseasca, cel care a deschis drumurile curentului
constructivist, mergand si pe directia supra-realismului. Fiind indeosebi atent
la fotomontaje si fotograme, realizeaza intersectii de linii si materiale diferite, urmarind neobisnuitul si
un fel de alta poetica artistica. Contrastele marcheaza sectiuni, diagonale
care impart imaginea spre a demonstra cum lumea noastra, una rationala, poate sa
stea si sub semnul aleatoriului (The Constructor, 1925).

(sursa:
http://en.wikipedia.org/wiki/El_Lissitzky)
In aceeasi perioada, László Moholy-Nagy, fotograf
maghiar mutat la Berlin, este exponentul
dadaistilor si al supra-realistilor. Mai
aproape de natura omului, prefera sa o vada prin lentila paradoxurilor, a
similitudinilor lumilor diferite. Lucrarea The Olly and Dolly
Sisters (1925) este relevanta. Principiul sau
este ceea ce s-a numit foto-sculptura
si construieste, la randul sau fotomontaje. Contrastul este pentru el si o
distanta intre culori, dar e, in acelasi timp, un truc pentru care ochiul sa se
pacaleasca si sa-si permita jocul cu imaginatia.

(sursa:
http://www.getty.edu)
In fine, fotografa Marta
Hoepffner, a fost pasionata in tineretea ei de stiintele naturale, studiind mai
apoi pictura, grafica si design-ul. Din 1934 deschide un studio unde isi
propune o serie de experimente bazate pe imagine, obtinand o fotografie cu
lumina polarizanta. Una dintre lucrarile ei cele mai cunoscute ar fi Komposition
mit Flaschen (1945), unde
influenta luminii si opozitia pe care o creeaza cu partea intunecata a
lucrurilor par a da nastere unor forme noi, expresive si compozitia se incarca
de sens. Contrastul are si aici o importanta insemnata in privinta impactului
vizual, dar si a intelesului - lumea nu e doar asa simpla, precum o vedem.

(sursa: http://www.hoepffner-preis.de/index.htm)
Am facut apel in special la artisti apartinand
curentului de avangarda ai anilor '20 si '30 pentru ca, in parte aici regasim radacini
ale abstracttionismului de mai tarziu. Derivata din supra-realism care a impus in
arte (mai ales in pictura, film, fotografie si literatura) o adevarata rupere
de vechea concepttie romantico-simbolista si o transformare la nivel
conceptual, avangarda face un fel de tabula rassa din arta. Curentul care
marcheaza partea dintre cele doua razboaie mondiale, nu va rezista mult timp tocmai
puternicii disjunctii si ritmului indigest pe care-l propune. Cateva 'isme' iI
urmeaza, darn u direct desprinse din aceasta tendinta apoape nihilista:
constructionismul este unul dintre acestea, alaturi de minimalism, deconstructtionism,
structuralism etc. Constructionismul este curentul cuprinsa si in domeniul
artistic, venind din filosofie si sociologie, care deschide optica spre formele
geometrice, lumea poate fi redata la modul simplu, sub forma unui Lego, in care
totul se cladeste cu ajutorul formelor cele mai 'primitive'. Contrastul
delimiteaza lumi, permite un joc perpetuu cu obiectele si platformele care
distanteaza lumina de intuneric, vazutul de nevazut - mesajul pe care-l are in
el se imbogateste cu fiecare imagine unde se regaseste. De altfel, cat de vie
este o fotografie in care lumina si umbra se delimiteaza si se completeaza intre
ele, pe langa o coloristica terna. Poate din aceasta pricina este si fotografia
alb/negru mai atragatoare si sensibilizanta decat cea color (aici limitele
dintre spatiul dechis si cel inchis, fiind cu precadere redat).
Astfel, ca nu va trebui niciodata sa uitam, in
analiza unei fotografii, unde rezida potentialul de lumina, unde se inchide
culoarea in imagine, si daca aceste lucruri se intampla, ce insemnatate pot ele
avea. Pentru ca nimic nu este lasat in haos (nici haosul insusi), astfel ca
lumea se descopera in semne lasate noua spre interpretare.
Textul se gaseste aici:
http://www.seriadevineri.com/decitit.php?nr=13