Intilnire cu fotograful Pascal Renoux
Ioana Petcu : Pascal Renoux este pictor, grafician si fotograf. Discutind
anterior cu alti fotografi, am observat ca aceste trei domenii reprezinta
formula ideala pentru un artist al "vizualului". Oare creatorul se desparte in
aceste trei directii sau exista ceva care le unifica? Pictor, fotograf,
grafician, designer sunt masti, trasaturi schizoide sau unificatoare?
Pascal Renoux : Pictura a fost prima mea pasiune, ma intereseaza toate formele
de arta care au legatura cu imaginea. Acum nu ma mai ocup decit de fotografie,
dar pictura ma influenteaza in incadrarea subiectului, in sensul ca am un cadru
foarte larg in jurul acestuia, asa cum era acesta in pictura renascentista.
I.P. : Gasesc cam opt galerii care se intituleaza Nud, si mai sunt
nuduri si in alte serii. Multe in alb-negru. Mai toata lumea recunoaste ca
fotografia de nud nu-i foarte usor de realizat. Care este tehnica ta prin care
epuisezi un nud?
P.R. : Corpul uman ma intereseaza pentru ca-mi permite sa-mi exprim mai usor
sentimentele. Nudul nu e mai dificil decit realizarea unui portret, a unui
peisaj... Important este sa gasesti persoana potrivita si sa ai destula incredere.
Scopul meu este ca fotografia sa fie la sfirsit eleganta, indiferent de
sentimentul pe care-l exprima printre alte sensuri (morbiditate, senzualitate
sau exuberanta si fericire...)

I.P. : Masculin / feminin - doua universuri vizibil despartite in
lucrarile tale. In viziunea ta, care e trasatura care le apropie, ce le
desparte? Femei care striga, barbati ipostaziind Cristul - artistul cauta
socul, tacerea, luminile sau umbrele?
P.R. : Cred ca lucrez la fel, atit cu barbatii cit si cu femeile, rezultatul
este diferit in mod esential, de vreme ce corpurile lor nu se aseamana. Cu
toate acestea, imaginarul meu e mai degraba populat de imagini feminine.
Nu-mi doresc niciodata sa sochez, nu ma caracterizeaza, dar totusi nu-mi refuz
niciodata sa realizez o imagine sub pretext ca nu va fi consensuala. De fapt,
vreau sa ating publicul prin frumusete, prin emotie.

I.P. : Unele dintre fotografiile tale sunt foarte simple, in sensul
ca sunt foarte naturale. Aproape minimaliste. Nu exista un decor complicat,
nici priviri studiate, impuse, nu texturezi imaginea. Trebuie fotografia sa
respire liber, nu avem nevoie de o scena cu un obiectiv dupa care exista un
fotograf regizor?
P.R. : Imi regizez fotografiile, lasind decorul la o parte, prin contrast,
vidul evidentiaza subiectul. In timpul unei sedinte foto eu sunt cel care ofera
innformatiile necesare la inceput, apoi las modelul liber sa se exprime... multe
lucruri sunt posibile, dar eu nu fac concesii in ceea ce priveste libertatea
spatiala.
I.P. : Dupa
o sedinta foto, cum te simti?
P.R. : Sedinta foto imi impune
o atentie marita, o acuitate pe care nu o folosim in mod obisnuit. In cele din urma imi
slabeste concentrarea si ma simt epuizat
fizic - chiar daca tot ce
s-a intimplat nu a fost ceva care sa constringa.
I.P. : O serie care ne atrage atentia este Mains / Hands. Posesie si
libertate - miinile ne reprezinta. Ce fel de caractere ai descoperit in
perioada cind ai lucrat la Mains / Hands?
P.R.
: Am realizat seria
Mains in timp. Fotografiile
au fost facute in afara sedintelor care nu erau dedicate acestei teme. M-au interesat miinile pentru ca ele reprezinta una din partile expresive ale corpului, dar in realitate, unele din aceste fotografii sunt portrete, altele sunt nuduri... rezultatul
mi-a placut din punct de vedere graphic, asta-i tot.
I.P. : Ai un site personal, fotografiile tale se afla expuse in galerii
virtuale. Crezi ca acest gen de expunere va inlocui vernisajul clasic din
galeriile de arta? Si-apoi as vrea sa-mi spui daca netul este doar un mijloc de
promovare sau e o "prelungire" a realului?
P.R. : Inca de la inceputul activitatii mele in domeniul fotografiei mi-am
difuzat, am publicat totul pe net. Am primit ecouri care m-au incurajat sa
continui. Chiar si acum aceste feed-back-uri ma sustin in efortul meu. Nu
consider ca netul ar inlocui realul. Expozitiile "adevarate" sunt o alta
dimensiune.
I.P. : Vreau ca in final sa-ti propun un joc. Stiu ca in fotografie iti
place si folosesti lumina diminetii. As vrea sa-l lasam pe artistul Pascal
Renoux, si sa-mi spuna omul ce simte in fata ferestrei dimineata? (intre paranteze
fie spus, de fiecare data cind intreb acest lucru am in fata ochilor Arcul din
Defense, pe care arhitectul sau danez, Johann Otto von Spreckelsen, il vedea ca
o fereastra utopica, pe Axa istorica a Parisului, o fereastra a viitorului,
unde oamenii vor veni sa se intilneasca. Sau imi imaginez chiar fereastra lui
Saudek, pe care am vazut ca-l cunosti).
P.R.: Mie, noaptea imi stirneste frica, dimineata sunt fericit sa vad ca e ziua
iar... lumina diminetii pur si simplu imi da un senstiment de siguranta.
Site-ul personal al fotografului : www.pascalrenoux.com