Culoarea - un fel de inima in
organismul fotografiei
Citiva oameni celebri, despre culoare
Subiectul in discutie se pare ca
a fost o problema indelung discutata de-a lungul secolelor. Sir Isaac Newton a
fost primul care a conceput un cerc al culorilor. Goethe,
ca estet, plecind de la teoriile lui Aristotel a ajuns
la urmatoarele concluzii (astazi poate ni se par simpliste si prea usor de
identificat) cu timp in urma insa, avind o insemnatate deosebita:
Culorile se definesc dinspre lumina
spre intuneric
Galbenul si albastrul sunt doua
culori primare, de baza
De la culorile primare, prin
combinarea acestora se pot obtine altele: portocaliul etc.
Sunt lucruri pe care unora ni le-a explicat profesorul de desen in clasele primare. Ele
au facut obiectul cercetarii unor nume care ne spun mult si azi. Goethe a fost un poet in descrierea sa despre culori: "Yellow in its
highest purity always carries with it the nature of brightness, and has a
serene, gay softly exciting character ... Hence in painting it belongs to the
illuminated and emphatic side." [Birren, p.80]
Stiinta si culoarea se pare ca au
facut corp comun:
In 1766, Moses
Harris facea o schema completa a culorilor / nuantelor.

Cuperoza cauze
Pictorul Georges
Seurat este unul dintre cei care s-au ocupat de dezvoltarea termenului
"fuziune optica", experimentele sale cu obiecte aflate in miscare ajutindu-i
indeosebi pe Neo-impresionisti. Teoria acestuia s-a
intitulat in dictionarul sau propriu, devenit sistem apoi pentru toti -
'chromoluminarism' sau 'pictura optica'. Unul dintre
exemplele relevante din lucrarile sale ar fi tabloul "Amiaza de duminica pe
insula La Grande Jatte". Picturile sale au fost
considerate ca dind dovada de mare omogenitate. Sigur ca nu mai incape
nici o indoiala ca atit la impresionisti, cit si la neo-impresionisti, culoarea
era poate mai inportanta decit forma in sine si ca mesajul se transmitea adesea
prin acest principiu. Datoria artistului in acel veac era de a reinvia in ochii
publicului idealurile (estetice, mentale) relevind frumusetea elementara,
simpla a lucrurilor, descoperind esentele pure si extragindu-le (din natura,
adica picturile sunt inca foarte aproape de real, inspirate fiind din aceasta
origine, ceea ce presupune un grad nu foarte ridicat al mimesis-ului). Seurat va concluziona prin urmatoarele trei 'postulate':
- Aplicarea legilor culorilor in
pictura
- Controlul asupra picturii (si)
- O compozitie ordonata.
Unul dintre cele mai cunoscute
tablouri ale sale este "La baignade" 1884-1886 Vedem
clar cum culorile si contrastele lor primeaza, detaliile sucomba, planurile
sunt delimitate tot de colorit. Tehnica pointilista ofera
ambiguitate.

http://www.nuceria.it

http://www.people.virginia.edu
Precizez ca fotografia apreciaza
detaliile mult mai mult, ca prefera sa ramina mult mai
aproape de realitate, totusi, destui artisti fotografi opteaza adesea doar
pentru studiul culorilor sau a formelor imprecise. Poate cu atit mai mult cu
cit ceea ce avem astazi, ne vine dintr-un timp mult
mai indepartat, tehnica de care dispunem nefacind altceva decit a ne ajuta sa
reformulam viziuni.
Conotatia culorilor
Rosu (#FF0000)
Mai mult decit orice alta culoare, rosul este cea care impresioneaza emotive cel
mai puternic. Expunearea pe un fond rosu, consideram a
fi una al carei efect se va solda cu o crestere de tensiune. Experimentele
constata ca aceasta culoare produce o crestere a dorintei (apetitului), iar
reactia muschilor este mai rapida cind subiectul este
introdus intr-o camera rosie. Animalele de laborator cresc mai repede intr-un
astfel de mediu, iar in studiile facute s-a constatat ca intr-o astfel de
atmosfera exista schimbari: temperatura pare mai ridicata, iar timpul pare ca
se scurge mai incet. Muncitorii obosesc mai repede si sufera
mai multe accidente. Iconic vorbind, el este
folosit in semnele care sa atraga atentia si pentru anumite marcaje pe
echipamentele de securitate.
Violet (#CC00FF)
Este cea mai
odihnitoare nuanta, intrucit descreste presiunea singelui, a pulsului si a
respiratiei. Folosit drept culoare singura in context, este considerata mult prea puternica, insa in combinatii,
poate forma accente foarte placute.
Albastru (#0000FF)
Este una dintre
cele mai bune culori pentru relaxare, fiind si una dintre culorile cele mai
preferate de catre oameni. Albastrul, fiind si culoarea care ne
defineste planeta (apa poarta nuante de albastru,
cerul la fel) este una a calmului si a pasivitatii. Lumina
patrunde greu pe astfel de suprafete.
Verde (#009900)
Verdele este
plasat pe o scara a reductiei stresului, la mijloc. Prezenta lui in diferite
contexte este apreciata de majoritatea oamenilor. Este des utilizat in medicina, pe insemne, pe halatele de
chirurgie. In combinatie cu alte culori reda
stralucirea acestora.
Galben (#FFFF00)
Este o culoare luminoasa si
"vesela", insa isi are problemele sale. Cind este
folosit pe suprafete mari (pe pereti, de exemplu) oboseste si atenueaza inclinatia
umana pentru culorile mai inchise de "pamint". De asemenea, s-a observat ca o expunere indelungata la galben cauzeaza
frustrare.
Portocaliu (#FF6600)
Aceasta este culoarea asociata adesea comercialului, si fara a zimbi, putem
sa vedem foarte clar aceast fenomen. Inca din 1980 cind compania
Wienerschnitzel a marcat cu aceasta culoare toate produsele sale (aceasta fiind
un lant fast-food) si pina astazi cind toti asociem portocaliul cu brandul
Orange.
Cum ne jucam de-a curcubeul?
Dincolo de semnificatiile
coloristice, la rindul lor aratindu-ne ca sufletul unei imagini sta in mare
parte chiar in aceasta semnantica si phihologie a culorilor, mentionam ca
oricit de haotic nuantata ar fi lumea, in fotografie trebuie sa tinem seama de
anumite principii. Nu credem ca putem alege la intimplare un set de nuante,
desi, adesea, acestea se resemantizeaza dupa context - portocaliul poate
apartine atit apusului, cit si rasaritului, poate apartine impresionarii
comerciale, dar si unei apatii autumnale.
Fotografia este
in fapt, daca nu apeleaza doar la gama de griuri, este un joc al culorilor, fie
ca acestea sunt mai multe sau se lucreaza pe monocromii. Atasez citeva
contraste devenite clasice in materie de arta vizuala, design, fotografie:

http://www.colormatters.com
Daca textura, venita la rindul ei
din culoare, face corpul unei imagini, atunci contrastele fac pulsatiile si dau
viata, alaturi de factorul LUMINA. Se poate reprosa in oarecare masura ca gama oferita mai sus este reductionista, si ar fi pacat sa
rezumam totul la doar citeva combinatii. Derivarile fac diferenta, pornind de
la un parttern se poate continua foarte bine in mii de
directii, aici contribuind si elemente cauzale precum imaginatia, gradul de
cultura chiar sau conceptia estetica.
Nu in ultimul rind,
am vrea sa punctam citeva chestiuni legate de proportii si intensitate. Cind culorile se juxtapun, ochiul percepe mixtura acestora.
Mixtura va depinde de proportiile ariilor alocate.
Astfel:
- Culoarea cu cea mai mare arie
alocata este sic ea dominanta
- Colorile de pe suprafete mai
mici sunt cele subdominante.
- Culorile accente sunte cele
carora lise rezerva o suprafata mica, dar ofera un
contrast din cauya intensitatii, saturatiei.
- Plasind mici arii de lumina in
background-uri intunecate sau o mica portiiune intunecata pe o suprafata
luminoasa, va crea un accent
- Alternind culori cu intensitati
diferite, sin u doar de proportii diferite, va schimba
perceptia vizuala asupra combinatiei coloristice.
Dind viata si suflare unei
imagini, culoarea este un fel de organ principal, daca
ar fi sa consideram fotografia un circuit de viscere, interdependente. Daca fotografia alb-negru restringe
oarecum paleta de semnificatii, mizind pe anumite valori artistice, atunci
fotografia color este mult mai exploatata si mai populara, pentru ca ea e o viziune
mai apropiata de realitatea perceptibila.
Articolul se gaseste aici: http://www.seriadevineri.com/decitit.php?nr=19