O lume "Madalina Iordache": cind te
exprimi pe tine insati cu sinceritate, nu poti gresi.
Galeria artistei
se regaseste in paginile Photo Magazin iar Business Magazin i-a folosit-o
intr-un studiu despre arta pe internet. A deschis doua expozitii de fotografie
(Asylum si Photophobia - ambele in 2006). A fost premiata la
concursul Adobe Digital Imaging Contest si colaboreaza cu editura Polirom
pentru realizarea copertilor de carte. Ii plac "Schindler's List"
(Steven Spielberg) si "A Hundred Years of Solitude" (Gabriel Garcia Marquez) si
ne-a impartasit citeva ginduri in paginile revistei
noastre.
1.
Am observat, Madalina, ca pina la urma arta fotografiei digitale te defineste. Apararitiile
tale publice au fost mereu consemnate ca evenimente deosebite: doua expozitii
de fotografie in Iasi, interviuri, articole si fotografii publicate in Photo
Magazin, premii si participari la diferite concursuri: de ce ai ales fotografia
si de ce prelucrarea digitala?
O sa sune
cliseistic, dar adevarul este ca nu eu am ales fotografia si arta digitala, ci
ele m-au ales pe mine. Spun asta pentru ca am experimentat mai multe fete ale
artei, am desenat si am pictat de cind ma stiu si chiar eram cit pe ce sa ma
dedic unei cariere in arta traditionala, dupa care am cochetat, o perioada
destul de lunga, cu arta literara chiar... Cind am descoperit fotografia si
posibilitatile pe care le aduce prelucrarea digitala, am fost captivata de
acestea si nu peste mult timp am stiut ca am gasit un mediu care imi permite sa
ma exprim mai bine decit oricare altul, care mi-a oferit cele mai multe
satisfactii in explorare si autoexplorare, mi-a permis sa ma dezvolt in ritmul
meu si sa ma simt in acelasi timp confortabil si mereu surprinsa de
posibilitatile oferite.
2.
Este cunoscuta disputa dintre aparatul analog si digital. Ai fost vreodata
condamnata de faptul ca nu respecti fotografia, preferind prelucrarea ei, in
detrimentul caracterului clasic?
Da, de nenumarate
ori... Mi s-a reprosat ca lucrarile mele nu sint fotografie. Paradoxul este ca
nici macar nu am pretins ca ele sint fotografie - sint arta digitala care au la
baza fotografia! (Spre deosebire de pictura digitala, grafica vectoriala si cea
3D, care sint realizate in totalitate pe calculator, fotografia servindu-le, citeodata,
doar de referinta.) In concluzie, realizez fotografie, dar aceasta este doar
baza lucrarilor mele, care seamana, pina la un punct, cu un colaj fotografic,
desi tehnica este mult mai complexa. In ultimul timp insa, primesc comentarii
de genul "De obicei nu imi place arta digitala, dar lucrarile tale..." Ceea ce ma
face sa zimbesc, pentru ca exista multi artisti digitali foarte talentati.
Am fost foarte
dezamagita sa citesc recent intr-un interviu cu un talentat pictor roman
stabilit in Canada ca el nu crede ca se pot transmite energii si sentimente in
creatia cu ajutorul calculatorului. Ei bine, se poate, chiar daca pare
imposibil pentru cineva obisnuit cu "arta tangibila". Eu fac asta de cite ori
ma angajez intr-o noua lucrare. Iar faptul ca energia si sentimentele transmise
sint regasite in cel care priveste mi-a fost dovedit de nenumarate ori.
3.
Lucrarile tale se aduna intr-un fel de imaginar feminin. Vorbeste-ne putin
despre aceasta lume a femeii, despre ceea ce ramine dincolo de imagine.
Cea mai mare
parte a lucrarilor mele sint intr-o mare masura autobiografice, as putea
reconstrui din ele un fel de calatorie spirituala in care am consemnat cu
ardoare "evenimentele", din dorinta de a le intelege, de a mi le autoexplica,
de a le asimila... Un gest de autocunoastere, daca vreti. Intregul an 2005 a fost
pentru mine o aventura cu iz de roman care se reflecta fidel, cronologic, in
lucrarile respective... In rest, atunci cind nu vorbesc despre mine intr-o
lucrare, distilez subiectul, realitatea, ideea pe care mi-o propun si ii dau o
interpretare personala, care pina la urma tot ajunge sa ma reflecte partial ca
intr-o oglinda. De fapt, cred ca aceasta este o buna strategie pentru a ramine
original: fiecare om este unic, ca set de trairi, idei si credinte, iar cind te
exprimi pe tine insati cu sinceritate, nu poti gresi.
4.
In general, artistii au diferite moduri de a lucra, sedintele foto se petrec cu
"tabieturi" sau dau loc unor adevarate "peripetii" (mai ales outdoor-urile).
Povesteste-ne cum e studioul tau, cum se simte acolo un model si cum ajungi
sa-ti inchegi ideea-mesaj?
Studioul meu este
oriunde sint eu. Avind in vedere ca pina acum am dus o viata destul de
"nomada", mutindu-ma frecvent si in locuri improprii stabilirii unui studio permanent,
nu mi-am facut obiceiul de a fotografia in aceeasi locatie si nici nu am
tabieturi... Pot fotografia oriunde, atita vreme cit modelul se simte destul de
relaxata ca sa-mi exprime ceea ce-mi doresc de la ea. Stiu mereu ceea ce vreau
sa obtin intr-o sedinta foto, de aceea nu prea am parte de surprize... Asta
pentru ca de fiecare data cind am o idee, mai intii o dezvolt si o distilez in
mintea mea (uneori pe parcursul mai multor zile), apoi o schitez pe hirtie, ca
sa pot vizualiza compozitia si toate elementele pe care va trebui sa le
fotografiez. Rar mi se intimpla sa fac o lucrare spontana sau "intimplatoare".
Imaginile mele sint concepte indelung meditate in care imi place sa plantez
simboluri, ce se desfac in straturi, pe masura ce patrunzi mai adinc...
5. Ce a insemnat pentru tine expozitia din Libraria Humanitas,
Asylum, in a carei galerie am vazut maturitatea si reusita unei fotografe?
Asylum a fost
pentru mine un moment foarte emotionant. In plan artistic, am realizat eu
insami cite s-au schimbat de la expozitia precedenta, Photophobia, deschisa cu
doar citeva luni in urma. Am avut o echipa
grozava care m-a ajutat mult, iar rezultatul a fost, cred, pe masura. In plan
personal, putini stiau la momentul respectiv, era ultima mea iesire publica in Romania
pentru mult timp, si a fost ultima oara cind m-am intilnit cu multi prieteni si
cunoscuti. La mai putin de doua
saptamini dupa vernisaj am plecat in Florida.
6.
Stiu ca lucrezi si pentru Editura Polirom - cum este sa concepi o ilustratie de
carte?
Mi-a placut mereu
literatura si, cind mi se ofera ocazia sa realizez o coperta, pentru mine e o
provocare: de a gasi acele simboluri si imagini care sa exprime cel mai bine
esenta cartii, dar sa o faca intr-un mod artistic si, pe cit posibil, original.
Coperta trebuie sa vinda cartea, sa fie atragatoare, dar mai mult de atit,
pentru mine e important ca imaginea respectiva sa aiba si o valoare in sine
insasi.
7.
Spicuind din biografia ta, am aflat ca ai terminat studiile de Jurnalism.
Spune-mi, nu te-a tentat niciodata fotojurnalismul?
Fotojurnalismul...
mi-a placut dintotdeauna, am studiat carti despre fotojurnalism si urmaresc
mereu cu placere rezulatele concursurilor de profil si am mare respect pentru
fotoreporteri. Insa nu mi-am dorit niciodata sa fac fotojurnalism, nu mi s-ar
potrivi, sint mult prea meticuloasa in conceptie si in postproductie...
Spontaneitatea mea se exprima in idei, nu in lucrarea propriu-zisa. Iar ca
fotoreporter ai trebuie sa fii nu doar ager, dar si mereu pe drumuri, departe
de confortul unei vieti de familie...
8.
Acum esti plecata in America, mai exact te-ai mutat in Florida. Cum se vede
viata fotografica acolo in comparatie cu Romania?
Viata artistica, in general, are proportii ametitoare aici,
in sudul Floridei. Numai intr-un
singur oras din apropiere (Boca Raton) sint mai multe galerii de arta decit,
probabil, in toata Romania. Miami e un alt centru important al artelor, in
plina dezvoltare. Intre arte, fotografia isi are locul meritat, numarul
galeriilor care expun frecvent fotografie o demonstreaza. Socotiti, pe linga
acestea, nenumaratele universitati si colegii in care se studiaza arta
fotografica, cluburi de fotografie, competitii...
Dar, in vreme ce
majoritatea competitiilor internationale (inclusiv International Photography
Awards, International Color Awards si Trierenberg Super Circuit) accepta arta
digitala derivata din fotografie, galeriile sint inca reticente si prefera inca
arta traditionala. Incet-incet insa, arta digitala isi va consolida statutul si
in rindul acestora si al colectionarilor de arta.
9.
Ce anume va aduce nou Madalina Iordache-Levay in 2007?
Ca de obicei, am
o multime de proiecte, in diferite stagii de desfasurare. Dintre acestea, va
pot mentiona o viitoare apartitie cu doua lucrari in Expose 5, produs de
Ballistic Publishing, Australia, cel mai renumit album anual de arta digitala,
prezentind artisti din toata lumea. Voi continua sa ilustrez pentru Editura
Polirom. Sint foarte entuziasmata de o viitoare colaborare cu pictorita
Carrie-Ann Baade (www.carrieannbaade.com), pe care am cunoscut-o prin
intermediul unei comunitati virtuale. Sint de asemenea posibile citeva aparitii
in galeriile locale. Si, desigur, voi continua sa adaug noi lucrari galeriei
mele online.
Lucrarile
artistei si gindurile ei se pot vizita pe site-ul personal: www.madyiordache.com
Articolul se
gaseste aici : http://www.fotografa.ro/index.php?cmsID=3&newsID=69